کد خبر: 1226123
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۳:۰۰
در طرح نهضت ملی مسکن با هدف ساخت ۴ میلیون خانه در ایران، سهم استان اصفهان ساخت ۲۰۳هزار واحد در چهارسال اعلام شده است. گذری به نصف جهان نشان می‌دهد که سرعت خوبی در ساخت‌و‌ساز‌های نهضت ملی مسکن دارند.
سجادمرسلی
جوان آنلاین: طرح نهضت ملی مسکن که با هدف ساخت ۴ میلیون واحد در طول چهارسال اجرایی شده حالا با سرعت خوبی در حال انجام است و در استان‌های مختلف بخشی از این واحد‌ها ساخته و آماده افتتاح شده‌اند. آنطور که مسئولان اعلام کرده‌اند تا سال ۱۴۰۴ می‌توان شاهد اسکان بخشی از مستاجران در خانه‌های خودشان بود و این اقدام حتماً در کنترل قیمت مسکن و اجاره‌بها تأثیر مستقیمی خواهد داشت. 
 
امید‌ها برای خانه‌دار شدن کرمانشاهی‌های فاقد مسکن بیشتر شده است پروژه‌های مربوط به طرح نهضت ملی مسکن با پیشرفت مطلوبی در شهر‌های مختلف کشور در حال اجرا است و پیش‌بینی می‌شود نیازمندان به مسکن در آینده‌ای نزدیک صاحب خانه شوند. 
در استان کرمانشاه، پروژه «بلوردی» در نزدیکی شهر بیستون یکی از پروژه‌هایی است که به قانون جوانی جمعیت اختصاص یافته است. 
به گفته مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه این طرح در زمینی به مساحت ۱۰۳هکتار و در قالب هزار و ۳۰۰ قطعه اجرا شده که در مجموع ۲هزار و ۶۰۰ واحد دو طبقه حیاط‌دار برای مشمولان قانون جوانی جمعیت ساخته می‌شود. 
رامین الماسی ادامه می‌دهد: «شهرکی با تمام امکانات رفاهی، تفریحی و خدماتی ساخته می‌شود و ساکنان آن می‌توانند همه نیاز‌های خود را در این مجموعه تأمین نمایند.»
وی یادآور می‌شود که واگذاری قطعات پس از آماده‌سازی به نفرات واجد شرایط ساخت با تسهیلات ۵۵۰ میلیون تومانی انجام می‌شود. 
مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه به موضوع مهم کیفیت واحد‌های مسکونی در حال ساخت نیز اشاره کرده و می‌گوید: «تمام واحد‌ها براساس استاندارد‌های مقررات ساختمان ساخته می‌شود و مقررات ایمنی و زلزله در آن‌ها رعایت می‌شود و مستحکم و مقاوم در برابر حوادث قهری مانند زلزله هستند.» به گفته الماسی در طرح نهضت ملی مسکن دولت به دنبال این است که هزینه‌های تمام شده و آورده متقاضیان طرح کاهش یابد. کاهش طبقات، حذف آسانسور برای بلوک‌های سه واحدی و حذف پارکینگ به کاهش هزینه‌های تمام شده واحد‌ها کمک می‌کند و به متقاضیان فشار اقتصادی وارد نمی‌کند. 
 
 شرایط خوب ساخت مسکن در استان‌ها
در طرح نهضت ملی مسکن با هدف ساخت ۴ میلیون خانه در ایران، سهم استان اصفهان ساخت ۲۰۳هزار واحد در چهارسال اعلام شده است. گذری به نصف جهان نشان می‌دهد که سرعت خوبی در ساخت‌و‌ساز‌های نهضت ملی مسکن دارند. به گفته مدیرکل راه و شهرسازی اصفهان این طرح در ۱۰۸شهر استان در حال اجراست و پیشرفت فیزیکی آن در شهر‌های شهرضا، مبارکه، دولت‌آباد و دهاقان بیشتر از سایر شهرهاست. 
علیرضا قاری قرآن با بیان اینکه بیش از ۴۶۱هزار نفر در قالب این طرح ثبتنام کردند که در مجموع افزون بر ۱۳۱هزار نفر تأیید نهایی شدند، می‌گوید: «بیش از۴۶هزار و۷۰۰ نفر از متقاضیان آورده ۴۰میلیون تومان خود را تکمیل کردند. هزینه واحد‌های طرح نهضت ملی مسکن با توجه به زمان شروع، مشخصات فنی، تعداد طبقات و مساحت متفاوت و به نسبت پیشرفت طرح از متقاضیان اخذ و در نهایت به قیمت تمام شده واگذار می‌شود.» وی با اشاره به اینکه میزان تسهیلات پرداختی به متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن۵۵۰ میلیون تومان با سود ۱۸درصد و مجموع دوران مشارکت و اقساط ۲۰سال است و در هنگام تحویل واحد، فرآیند فروش اقساطی انجام می‌شود، تأکید می‌کند: «اجرای این طرح در استان، طی مراحل مختلف اخذ پروانه، فونداسیون، اسکلت، سقف، سفت‌کاری و نازک کاری بوده و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۱۴۰۴ به بهره‌برداری برسند.»
قاری‌قرآن خاطرنشان کرد: پیشرفت فیزیکی اجرای طرح نهضت ملی مسکن در استان در شهر‌های شهرضا، مبارکه، دولت‌آباد و دهاقان بیشتر است. وی با بیان اینکه کیفیت ساخت مسکن در اجرای این طرح مطابق مقررات ملی ساختمان است، عنوان کرد: ۱۳ پیمانکار در ساخت و تکمیل پروژه‌های نهضت ملی مسکن فعالیت دارند. 
میانگین پیشرفت فیزیکی طرح‌های نهضت ملی مسکن شهر زنجان هم با شتاب بخشی به فعالیت‌ها به ۷۰‌درصد رسید. 
مدیرکل راه و شهرسازی زنجان با بیان اینکه سهم استان از طرح نهضت ملی مسکن برای چهارسال ساخت ۶۸ هزار واحد مسکونی است، می‌گوید: «برش استانی در نهضت ملی مسکن در بخش حمایتی ۲۷هزار، خود مالکی ۱۲هزار و در بافت فرسوده ۹هزار واحد است.»
اصغر اسماعیلی ادامه می‌دهد: «۲۰هزار واحد مسکونی نیز در بخش مسکن روستایی در استان ساخته خواهد شد که متولی ساخت این تعداد واحد مسکونی بنیاد مسکن است.» وی با بیان اینکه از ۲۷هزار واحد مسکونی حمایتی نزدیک به ۲۰هزار واحد در استان زنجان در دوسال اول دولت سیزدهم تخصیص پروژه شد، می‌گوید: «مابقی هم بیش از ۷ هزار واحد در مرحله تأمین زمین و تخصیص پروژه است.» 
 
 پرداخت تسهیلات به جوانان
در کنار تمام اقدامات مثبت و تلاش‌ها در جهت تأمین خانه برای قشر متوسط و ضعیف جامعه باید گفت که کم‌آبی و مشکل فرونشست زمین در سال‌های اخیر، زمین مناسب برای ساخت و ساز را کاهش داده است؛ حتی دولت نیز برای ساخت واحد‌های مربوط به پروژه نهضت ملی مسکن به ویژه در کلانشهر‌ها با این مشکل مواجه شده که بالاجبار ساخت آن‌ها را در شهرک‌های مجاور شهر ادامه می‌دهد. 
کمبود زمین و گرانی آن در حال حاضر در بافت‌های اصلی شهر منجر به افزایش قیمت تمام‌شده آپارتمان شده است که این مورد بر مشکلات خانه‌دار شدن می‌افزاید. مراد سیاحی، استاد دانشگاه با بیان اینکه بازار مسکن ایران با مشکلات متعددی در زمینه قوانین و مقررات مواجه است به «جوان» می‌گوید: «فقدان قوانین جامع و کارآمد در این حوزه، فرآیند ساخت و ساز و صدور مجوز را طولانی و پیچیده کرده است. همچنین، مالیات‌های سنگین بر نقل و انتقال ملک و فقدان سیستم‌های کارآمد برای تأمین مالی مسکن از دیگر مشکلاتی هستند که بر بازار مسکن تأثیر منفی می‌گذارند.»
وی ادامه می‌دهد: «برای حل مشکلات بازار مسکن، اقدامات مختلفی از جمله افزایش عرضه مسکن، کنترل نقدینگی، کاهش تورم، اصلاح قوانین و مقررات، تشویق سرمایه‌گذاری مولد در بخش مسکن و حمایت از اقشار کم‌درآمد ضروری است.»
به گفته این استاد دانشگاه، دولت باید با ارائه تسهیلات و کمک‌های مالی به اقشار کم‌درآمد و جوانان، توانایی آن‌ها را برای خرید خانه افزایش دهد. سیاحی با تأکید می‌گوید: «لازم است با فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی صحیح، نگرش مردم به مسکن را از سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت و سفته‌بازی به سرمایه‌گذاری بلندمدت و مصرف تغییر داد.»
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
احمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۸
0
0
اگر دولت فقط مشکل مسکن را حل کند یعنی همه کار کرده و این شاهکار است امیدواریم ان ان شا الله
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار